Blog

Off-site SEO: Hvordan opbygger man korrekte eksterne backlinks?

Juli 14

SEO og eksterne links: Hvordan skaber man korrekte eksterne backlinks?

Off-site SEO sammen med teknisk og on-site SEO anses ofte for at være den bedste måde at øge søgetrafikken til et website på. En af de vigtigste eksterne optimeringsaktiviteter er opbygning af backlinks, som skal udføres korrekt for at opnå håndgribelige resultater.

Hvad er opbygning af eksterne backlinks?

Generelt set er opbygning af backlinks en søgning efter hjemmesider, der poster indhold, der ligner dit websted, og hosting af deres backlinks, som omdirigerer til en passende side på dit websted. Opbygning af backlinks er typisk en tidskrævende proces, der kræver tålmodighed, motivation, lidt held og en del af dit budget. Du skal være opmærksom på, at eksterne backlinks af høj kvalitet ikke er nok i sig selv. Alle hjemmesidens elementer bidrager til slutproduktet. Før du begynder at opbygge et netværk af eksterne backlinks, skal du derfor bekræfte, at dit website er det:

  • – Brugervenlig og opfylder UX- og UI-retningslinjerne; er let at indlæse og praktisk at gennemse;
  • – Konstant opdateret med friskt og karakteristisk indhold, der gavner dine besøgende;
  • – I god teknisk stand.

Når du har et solidt e-handelsfundament, er det eneste, du skal gøre, at afdække hemmelighederne bag opbygning af backlinks til hjemmesider. Ellers vil alle dine bestræbelser på at opbygge backlinks være nytteløse og spild af tid og penge.

Hvorfor er eksterne backlinks vigtige for din virksomhed?

Det første positive tegn på din hjemmeside over for besøgende og søgemaskiner er at have pålidelige backlinks af høj kvalitet. I Googles øjne er gode og troværdige backlinks et bevis på, at indholdet på din hjemmeside er af højeste kvalitet. Hvis nogen tilbyder at besøge din hjemmeside, er det derfor formodentlig, fordi den indeholder fremragende indhold, der er til gavn for brugerne af den pågældende hjemmeside. Google leder generelt flere brugere hen til de hjemmesider, som de har tillid til. Højere søgetrafik betyder derfor flere forbrugere, flere konverteringer og selvfølgelig mere salg.

Backlinks fra Google fungerer som “stemmer”. Så jo flere stemmer (backlinks) du har, jo mere sandsynligt er det, at Google også kan lide dig. Mængden af backlinks er dog ikke den eneste faktor. Deres kvalitet er også meget vigtig. Ikke alle backlinks er lige stærke. For eksempel vil et backlink fra Wikipedia være betydeligt mere effektivt end et backlink fra et helt nyt site.

Hvilke backlinks er troværdige og stærke?
For at du bedre kan forstå, hvordan eksterne backlinks fungerer, kan du forestille dig, at du driver en onlinebutik, der er specialiseret i eksklusive parfumer.

1. Relevans

Det er ideelt, hvis backlinket placeres på et websted, der opererer i samme branche som din, helst et, der beskæftiger sig med parfume, især niche. Det indhold, du udgiver, eller i det mindste en del af det, skal også relatere til indholdet på det andet websted, f.eks: Hvad er nicheparfume, hvordan vælger man parfume? Hvilken parfume er den bedste til kvinder? osv. Besøgende, der læser indholdet på et andet websted, kan klikke på linket, komme til din onlinebutik og købe parfumen.

2. Domænestyrke
Google foretrækker at se solide backlinks, der kommer fra velkendte hjemmesider med høj autoritet. Hvis du får et backlink fra en berømt parfumeproducents hjemmeside, vil det have større vægt end et backlink fra en lille online parfumeforhandler. Hvorfor er det sådan? Først og fremmest vil backlinket være mere synligt og måske resultere i mere trafik. For det andet vil forbrugerne betragte din hjemmeside som troværdig og autoritativ. Athrefs er et af de trendy SEO-værktøjer, der kan vurdere et websteds autoritet.

3. Styrke på siden

Det ville være godt at placere backlink på en populær side på hjemmesiden, som allerede modtager en del søgetrafik. På den måde kan du dele kraften i backlinks, som også kaldes linkjuice, fra et andet website. Husk, at indholdet skal være af høj kvalitet, når du placerer et link på en side med høj autoritet.

4. Anchor titles
Anchor titles er klikbare tekster med et link, som besøgende ser og forstår som resultatet af et backlink. Det er vigtigt at vælge disse ord omhyggeligt og evaluere dem i forhold til konkurrenterne, fordi vi så kan identificere de ord, de bruger til at opnå høje placeringer. Hvis en webside i toppen af ranglisten for dit målsøgeord f.eks. udelukkende bruger vedhæftningsteksten “brand”, bør du også anvende denne strategi. Og glem ikke nøgleordene, URL’erne og andre relevante “ankertekster”.

Tips til nybegyndere om opbygning af backlinks

Selv om opbygning af backlinks ved første øjekast ser ud til at være en enkel opgave, kræver vellykkede resultater en del arbejde. Der er et stort antal regler, men en af de vigtigste er at placere backlinks samtidigt, fordi nogle af dem måske ikke virker.

Kør en blog

Hvis din hjemmeside endnu ikke har en blog, anbefaler vi, at du starter en. Det vil ikke kun gavne opbygningen af backlinks, men i bund og grund også den overordnede SEO på dit website. Så snart du begynder at oprette blogindlæg, skal du skrive dem regelmæssigt. Hvis du har problemer med at finde på emner at skrive om, så svar på følgende spørgsmål: “Hvorfor har jeg startet denne hjemmeside?” Koncentrer dig om din virksomhed, skriv om det, du er bedst til, og prøv at sætte dig i en potentiel kundes sted.

Her er et par ideer til effektivt indhold:

  1. Indlæg med tal og specifikke tips

Lad os sammenligne de næste to artikler. Den ene er Sådan øger du virksomhedens salg, og den anden er Hvordan øger man salget i en e-butik? . People simply prefer numbers and lists where they can learn something new. Therefore, they’ll probably choose the second article.

  1. Instruktioner og tips

Folk søger på nettet efter råd og instruktioner om, hvordan man opnår bestemte forretningsmål. Der bør være flere detaljer og kilder i skriftlige instruktioner end i simple blogindlæg med tal. Hvis du skriver et blogindlæg af høj kvalitet, vil de læsere, der har gavn af det, dele det på deres sociale netværk eller endda på deres hjemmeside.

  1. Infografiske poster

Infografik er en af de indholdstyper, der bliver mere og mere populære. Nogle brugere finder det lettere at “læse” information visuelt. Tilføj derfor billeder til dit blogindlæg. Hvis du husker at inkludere alt-tekster af høj kvalitet, vil din infografik blive vist i den visuelle Google-søgning, og måske vil nogen dele den. Canva er et fantastisk gratis onlineværktøj til at lave infografikker.

  1. Indlæg baseret på undersøgelser og statistikker

At dele din personlige mening er godt, men hvis du også inkluderer nogle værdifulde statistikker eller fakta, der kan være nyttige og interessante, er det sandsynligt, at dine læsere vil dele disse oplysninger med andre, og du vil “tjene” yderligere backlinks. Tip: Angiv de datakilder, du har brugt, og fortæl dem om din research. Der er stor sandsynlighed for, at de vil inkludere et link til dit arbejde på deres hjemmesider.

  1. Erfaring og virkelige historier

Hvis du har mange kunder og har haft succes med at forbedre deres resultater, så del dem med alle. Folk kan godt lide at læse succeshistorier, fordi de gerne vil have de samme resultater på deres hjemmesider. Glem ikke også at vise resultaterne visuelt. Folk vil dele disse oplysninger på de sociale medier, hvilket øger deres chancer for at modtage backlinks til gengæld.

Tip: Hvis din blog er tom og ikke indeholder noget indhold endnu, skal du ikke placere links, for så gør du mere skade end gavn.

Anmod om backlinks

Hvis du er i gang med at udvikle din egen virksomhed eller er marketingekspert, er du helt sikkert interesseret i aktuelle trends. Ved at udforske på denne måde kan du helt sikkert finde troværdige hjemmesider med fremragende indhold. Den enkleste måde at få links på er at kontakte deres ejere og bede dem om at udveksle links. Fortæl dem, at du er interesseret i et bestemt emne i indlægget, og at du også har skrevet indhold, men med ekstra detaljer, som ikke er inkluderet i indlægget. Og nævn, at du tror, at læserne kan have gavn af blogindlægget på dette websted.

Tip: Sørg for at vurdere det andet websteds og domænes autoritet, hvis nogen har bedt om at få lov til at placere deres link på dit websted.

Kommuniker

Etabler og udvikl forbindelser, og deltag i fora og fællesskaber, der diskuterer din branche eller niche. Arbejd sammen med medlemmerne af fællesskabet, del indhold fra andre hjemmesider, og del nogle gange også dit eget indhold. At deltage aktivt i fællesskabets aktiviteter vil give dig autoritet og tilskynde andre brugere til at dele dit arbejde uden selv at læse det.

Tip: Udvikling af relationer og kommunikation er ikke kun nyttigt for at opbygge backlinks. Du kommer i kontakt med interessante mennesker, som du kan lære nye indsigter eller ideer af.

Send nyhedsbreve

I starten kan det være lidt forvirrende at forstå, hvordan en simpel e-mail kan øge antallet af backlinks til dit website. Men du skal tænke på det som en forbrugerrejse, og den involverer mange trin og resulterer i sidste ende i et backlink. At sende et nyhedsbrev vil først og fremmest øge din opmærksomhed og fungere som en påmindelse til brugeren om din virksomhed. Der er sandsynlighed for, at læseren vil dele dit indhold af høj kvalitet, hvis du leverer det. Du vil sandsynligvis også få backlinks med tilstrækkelig deling.

Tip: Den bedste måde at øge antallet af personer, der abonnerer på dit nyhedsbrev, er at lave e-bøger, der kan downloades fra dine bedste blogindlæg. At bede om en e-mailadresse er det første skridt, hvis nogen ønsker at downloade dit indlæg.

Giv en ekspertudtalelse

Måske er du ekspert og har en masse viden inden for det område? Find relaterede hjemmesider og blogs, der diskuterer det emne, du kender til. Tag derefter kontakt til dem og hør, om de er interesserede i at dele din erfaring eller feedback om et bestemt emne. Hvis det er tilfældet, vil de inkludere dit “helt” med et backlink til din hjemmeside.

Tip: Vær en aktiv bruger af de sociale medier, for partnere vil uden tvivl tjekke din hjemmeside, LinkedIn- og Facebook-profiler.

Hvis nogen henviser til dig på deres hjemmeside

Det er meget nemt at tjekke. Indtast navnet på din virksomhed i Google, og hvis du ser, at nogen har givet en positiv tilbagemelding og ikke har inkluderet dit link, skal du kontakte personen og bede om at få det med.

Tip: Installer Google Alert for at få en e-mail, hver gang nogen nævner dit firmanavn online.

In-house linkbuilding og linkbuilding-tjenester

Hvis du synes, at linkbuilding er en udfordring, bør du overveje andre mulige linkbuilding-metoder. Det er In-House link building og link building services.

Internlinkbuilding

I dette tilfælde skaber du eller medarbejdere i din virksomhed eksterne backlinks. I modsætning til hvad mange tror, er denne type linkbuilding ikke den billigste og bedste løsning, medmindre du har hyret en specialist. Linkbuilding overdrages ofte til en marketingspecialist, som er en altmuligmand og måske ikke har så mange færdigheder og kompetencer og derfor udfører arbejdet med helt tvivlsom kvalitet. Denne mulighed har bestemt også nogle fordele, og en af dem er den fuldstændige kontrol over processen.

Linkbuilding-tjenester

Du kan altid hyre eksperter til at håndtere intern linkbuilding, hvis du mener, at det ikke er den bedste løsning for din virksomhed. Ofte opstår spørgsmålet, hvordan man finder pålidelige partnere?

  • – Undgå at bruge tjenester, der er utroligt billige. Kvalitet og stærke links koster penge, og derfor er lave priser typisk ikke et godt tegn.
  • Undgå virksomheder, der tilbyder lister over hjemmesider, dvs. linkpuljer. Hvis du ser listen over links, ser Google den også. Du kan blive føjet til den sorte liste over SEO-blacklistevirksomheder i denne situation.
  • Undgå tjenesteudbydere, der tilbyder links fra hjemmesider med lav autoritet og uden søgetrafik. I dette tilfælde vil backlinket have en meget lavere værdi.


Alle virksomheder, der stræber efter en god placering af deres e-shop-produkter, blogindlæg og andre relevante oplysninger, skal forstå, at linkbuilding er en af de vigtigste dele af SEO-strategien. Stærke backlinks vil øge værdien af dine sider, styrke din hjemmesides autoritet og øge brugernes trafik og salg.

Susisiekite

Aptarsime kaip mūsų komanda gali jums padėti

Susisiekti